راهنماي مختصر براي انتخاب ERP (Process)

بر اساس تحقيق Technology Evaluation Centers‹ (TEC‹s) ؛ بيش از 80 درصد سازمانهايي که نياز داشته اند که ارزيابي نرم افزارهاي اتوماسيون و بهبود فرآيندهاي تجاري را انجام دهند ؛ از متدلوژي استانداردي استفاده نکرده اند . ولذا زمان و بودجه بيش از انتظاري براي ارزيابي صرف شده است

علاوه بر اين ؛ زمانيکه انتخاب نرم افزار انجام شد و پياده سازي آن صورت گرفت ؛ بيش از 50 درصد پياده سازيهاي نرم افزار با شکست مواجه شده و انتظارات کارکردي را بر آورده نکرده و هزينه ها نيز غير قابل انتظار بوده است. تيمهاي پروژه ها به 3 دليل عمده دچار مشکل ميشوند:

1-     آنها روش موثر و خوبي براي تعريف سئوالات و تحقيق مورد نياز که براي  شروع فرآيند ارزيابي از فروشندگان و محصولات آنها لازم است ؛ نداشته اند

2-     توانايي اولويت بندي ضوابط متفاوتي که براي يک مورد تعريف شده ؛ در ارتباط با مورد ديگر را نداشته اند. در نتيجه اولويت بندي نهايي اغلب متفاوت با نيازها و درخواستهاي مربوط به انتظارات راهبردهاي اوليه است

3-     آنها توانايي گردآوري اهداف ؛ ارزشها و اطلاعات بروز شده در مورد ساير فروشندگان را ندارند. فروشندگان نرم افزار اغلب در مورد محصول و خدمات و توانايي سازمان  خودشان اغراق مينمايند

راه حل چيست؟

راه حل مشکلات اشاره شده در فوق عبارت از » ايجاد فرايند ساخت يافته و قابل تکرار براي تکنولوژي ارزيابي راه حلها و فروشندگان ارائه دهنده نرم افزارهاست».

تجربيات موفق TEC  نشان مي دهد که مشتريان بايستي 5 دسته ي کليدي از معيارها را بايد در نظر داشته باشند. دو دسته اول قابليتهاي محصول را بررسي مي نمايد و 3 مورد بقيه قابليتهاي کلي فروشنده نرم افزار و سازمان او را ارزيابي مي نمايد.

به بررسي اين 5 دسته مي پردازيم:

1-     کارکرد محصول. کارکردمحصول اولين فاز از فرآيند انتخاب نرم افزارهاي  ERP است. اين فاز بررسيهاي مربوط به امکانات و فانکشنهاي ارائه شده در محصول را که در حال حاضر در آن وجود دارد ؛ در بر خواهد داشت . معيارهاي ديگري نيز مانند خدمات و پشتيباني و ماندگاري سازمان فروشنده و همچنين استراتژيهاي آن نيز بايستي در نظر گرفته شود

2-     تکنولوژي محصول : تکنولوژي محصول مشخص کننده ؛ معماري فني محصول و محيط در نظر گرفته اي است که محصول نرم افزاري در آن اجرا خواهد شد. ملاکهاي بعدي ميتواند شامل معماري سيستم ؛ قابليت استفاده نرم افزار ؛ مديريت ؛ زير ساخت و پشتيباني بانک اطلاعاتي ؛ ابزارهاي سيستم ؛ گردش کارها و مديريت مدارک و توان گزارش گيري باشد.

3-     خدمات و پشتيبانيهاي شرکت. اين مجموعه از ملاکها مشخص کننده توان و قابليتهاي سرويسهايي براي پياده سازي و پشتيباني ادامه  کارهاست.يک ارزيابي حرفه اي از خدمات و پشتيبانيها بايستي شامل ارزيابيهاي ماهيتي و کيفيتي باشد. خدمات و پشتيباني شامل دسته هايي مانند ؛ مشاوره ؛ يکپارچگي سيستمها ؛ مهارتهاي مديريت پروژه ؛ پوششهاي جغرافيايي ؛ زبان و زمان پوشش دهي کمکهاي فروشنده و محيط  تحويل خواهد بود

4-     ماندگاري و پايايي سازمان : ماندگاري سازمان زمان بررسي قدرت مالي و مديريتي سازمان مد نظر است. ارزيابيها بايستي ترکيبي از ارزش سهام وال استريت و آناليزهاي کيفي مديريت باشد. تنها با بررسي اين ترکيب ميتوان به ريسک و منفعت سرمايه گذاري سازمان روي يک محصول و فروشنده مشخص دست يافت

5-     استراتژي شرکت . استراتژي شرکت  مشخص کننده مواردي از قبيل  چگونگي توسعه نرم افزار ؛ فروش آن ؛ پشتيبانيها در بازار نرم افزارهاي  ERP است.

منبع : http://www.technologyevaluation.com

 

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: