13 نکته براي جلوگيري از شکست در پياده سازي ERP

بسياري از ما داستانهاي زيادي از شکست  ERP راشنيده ايم ؛ عوامل بسياري براي اين مسئله ذکر ميگردد که مواردي مانند کيفيت نرم افزار ؛  سازمان مشتري ؛ تخصص شرکت ارائه کننده و پياده کننده نرم افزار ؛آموزشها ؛  پشتيبانيها و … از جمله آنهاست.

در اينجا ليستي از نکاتي که مشتري ERP ؛  قبل از انتخاب  ERP  ؛ زمان پياده سازي و بعد از پياده سازي  بايد در نظر داشته باشد آورده شده است .

1-      REFERENCE ها . هميشه خواهان Reference  ها  باشيد و هيچگاه به گفته هاي شفاهي و اينترنت اتکا نکنيد. از فروشنده بخواهيد ليست ارتباطي از مشتريانش را  تهيه نمايد و با آنان تماس بگيريد. احتمالا آنان چيز بدي در مورد فروشنده و سيستمهايشان نخواهند گفت. اما اگر شما سئوالات درستي بپرسيد ؛  ايده اي از چالشهايي که در زمان پياده سازي  با آن رو در رو خواهيد شد را بدست خواهيد آورد .

2-     Decision Support System (DSS) : مهم نيست که کمپاني شما بزرگ است يا کوچک و يا اينکه چه مقدار براي نرم افزار صرف کرده ايد ؛ شما بايد همواره از DSS (ابزاري که فعاليتهاي تصميم سازي را پشتيباني مي کند) استفاده نمائيد. اگر نميتوانيد آن را خريده يا بسازيد ؛ سعي کنيد يک ويرايش غير کامپيوتري آن را ايجاد نمائيد

3-     سازگاري سخت افزاري و نرم افزاري. مطمئن شويد که نرم افزاري را که در حال خريد هستيد با نرم افزارها و يا سخت افزارهايي که داريد و يا در آينده خواهيد داشت سازگار است. بعنوان مثال اگر  ERP که شما انتخاب کرده ايد از سرويس گزارش گيري استفاده  مي نمايد ؛ بايستي آگاه باشيد که فقط برخي ويرايشهاي  سرور Microsoft SQL آن را دارند.

4-     انعطاف پذيري :‌ آيا فروشنده بيش از آنچه تعهد کرده قادر است موارد ديگري را ارائه نمايد؟ فروشندگان بسته به اهميت شما براي آنان ميتوانند بسيار انعطاف پذير تر باشند. برخي فروشندگان  امکانات ويژه اي را در موقعيتهاي رقابتي و بازار جديد و … ميتوانند ارائه نمايند

5-     مديريت تغيير:  انسانها صرفا بخاطر اينکه شما به آنها ميگوئيد رفتار و عاداتشان را تغيير نميدهند. فروشندگان و مشاوران خارج از سازمان ميتوانند در اين امر شما را ياري دهند. بخاطر داشته باشيد که مردم دنباله رو رهبران با انگيزه خواهند بود

6-     اطلاعات قديمي : مطمئن باشيد که فروشنده انتخابي شما قادر به استخراج و انتقال اطلاعات اوليه موجود مانند بانکهاي اطلاعاتي قديمي وفايلهاي اکسل ؛ يا ساير منابع اطلاعاتي اوليه به سيستم جديد مي باشد. در غير اينصورت شما سازمان جديدي خواهيد داشت که شايد نياز به استخراج و انتقال اطلاعات داشته باشد. قبل از انتقال سعي کنيد  اطلاعات را پاک سازي کرده و اطلاعات تکراري و غير مفيد را دور بريزيد

7-     هزينه هاي واقعي : چه ميزان واقعا هزينه براي استقرار  ERP  خواهيد داشت؟ آيا هزينه هاي پنهان و نامشهودي نيز خواهيد داشت؟ بعنوان مثال اگر تصميم به استقرار ويندوز ويستا روي تمامي  کامپيوترهاي خود داشتيد ؛ شايد ناچار به جايگزيني چاپگرهاي قديمي خود که با اين ويندوز سازگار نيست ؛ باشيد

8-     فرايندهاي تجاري:  بصورت تئوري ؛ هيچکس بهتر از خودتان فرآيندهايي را که داريد نميداند. برخي مواقع به جهت تمرکز روي جزئيات قادر به داشتن تصوير جامع و کلي نخواهيد بود. يک  پروژه استقرار  ERP ؛ اتفاق خوبي ميتواند باشد تا شما مرور و بهينه سازي فرآيندها و رويه ها را داشته باشيد. دليلي براي مکانيزه نمودن ناچيز و کم استفاده وجود ندارد

9-     سورس برنامه ها : آيا شما خواهيد توانست تغييري در کد برنامه ها بدهيد ؟ شايد الان نياز نداشته باشيد اما در آينده ممکن است نياز باشد . همچنين در صورتيکه فروشنده نرم افزار را دسترسي نداشته باشيد اين امر مهم خواهد بود.

10-متدولوژي پياده سازي : فروشنده بايد قادر به ارائه مدارکي که متدلوژي استقرار سيستم را نمايان مي سازد ؛ باشد. مواردي از قبيل اهداف ؛‌ مراحل و تخصيص منابع و … بايستي مشخص شده باشد. اگر فروشنده اي اين موارد را نداشته باشد کارها را در هوا انجام خواهد داد.

11-آموزش ها : آيا فروشنده پرسنل و امکانات تائيد شده و با کيفيت به حد کافي دارد تا پرسنل شما را آموزش دهد؟ اگر مشتري سه نفر آموزش دهنده دارد که با ده نفر از مشتريان کار ميکند مطمئنا قادر به پاسخگويي به شما نخواهد بود. اگر آموزش دهنده از پرسنل پيماني براي آموزش استفاده نمايد مطمئنا داراي کيفيت و تجربه  لازم نبوده و شما احتمالا مشکلات عديده اي را خواهيد داشت.

12-مميزي : بسته به اندازه پروژه ؛ اشکال  پيچيده  يا ساده اي از مميزي در طي پياده سازي سيستم ؛ لازم است انجام شود . بصورت ايده آل بايستي  رويه هايي را براي مميزي همراه فروشنده  ايجاد کنيد. اما  ميتوانيد از مشاور مستقل و يا مميزان پروژه نيز کمک بگيريد.

13-پشتيباني فني مشتري: آيا فروشنده سطوح پشتيباني مورد نياز شما را تهيه کرده است؟ با يک تيمي از 5 نفر و صدها مشتري ؛ بسيار ضعيف است او قادر به حل مشکلات شما باشد.مطمئن باشيد شما دقيقا آنچه را که براي پشتيباني لازم است را درک کرده ايد. آيا فروشنده در زمانهاي متوالي و منظم ؛ نسخه هاي پشتيبان از بانک اطلاعاتي شما تهيه مي کند؟ ايا شما نسخه هاي ارتقا را بدست مي آوريد؟

 

Advertisements

One Response to 13 نکته براي جلوگيري از شکست در پياده سازي ERP

  1. قنبری says:

    سلام میشه کمکم کنید جند تا ای بوک در باره پیاده سازی ای ار پی برام میل کنیم پروزه پایانی دارم ولی هنوز کاری نکردم
    دسترسی به اینترنت هم ندارم خواهشا کمکم کنید لاتین یا فارسی فرقی نمی کنه

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: