دانشجوي بورسيه تحصيل در آمريکا

صحبت من و يکي از همکارانمان که پسرش مشغول تحصيل در امريکاست :

         پسرتان چکار مي کند؟

         فوق ليسانس خودشو گرفته و براي دکتري در رشته تحقيق در عمليات از دانشگاه برکلي  پذيرش گرفته .

         چند وقته اونجاست ؟

         ليسانسشو که در ايران گرفت بلافاصله اقدام کرديم براي پذيرش و خوشبختانه هم پذيرش دادند و هم بورسيه .

         از مقطع فوق ليسانس در آمريکا شروع کرد؟

         آره. به نظر من بايستي هر کس قصد تحصيل يا مهاجرت دارد ابتدا ليسانس خودشو در ايران بگيرد. زيرا هم درسشو خوانده هم بعد ليسانس پخته تر شده و دوره خامي و نوجواني را پشت سر گذاشته و ميتواند زندگيش را هدايت کند و مشکلات را بر طرف نمايد

         هزينه هاش چه جوريه ؟

         من فقط اول کار 5 ميليون تومان براي سربازيش دادم و 5 هزار دلار هم پول بهش دادم و ديگه هيچي از ما نگرفته. در دوره تحصيليش چون بورسيه است شهريه نميگيرند علاوه بر آن در پروژه اي گروهي داشتند کار مي کردند که پسر من مدير گروهشان بود و بواسطه همين کارش استادش توصيه نامه براي دانشگاه برکلي نوشت و توانست پذيرش براي دوره دکتري از آنجا بگيرد. ضمن درس کارهاي متفرقه اي هم در زمينه کامپيوتر در جاهاي مختلف انجام مي دهد و مختصر در آمدي هم از اين طريق دارد . الان او ميتواند بما کمک کند!(با خنده)

         چگونه پذيرش گرفتي؟

         پسر من در ايران نفر 50 ام کنکور بود . در دانشگاه هم نمرات خوبي داشت باضافه دوره زبان تافل را هم گذرانده بود و در دبي امتحان داده بود لذا توانستيم علاوه بر پذيرش تحصيل به نوعي بورسيه از امريکا هم بگيريم .

         پسر باهوشي بوده ؟

         شايد. اما مهمتر از همه بايد بگم که او:

o       اولا از همان ابتدا آرمانهايش را مشخص کرده بود و من و مادرش هم در مشخص نمودن اين آرمانها نقش داشتيم. همان موقع که همکلاسيهايش تابستانها دنبال آموزشهاي سرگرم کننده بودند او زبان برنامه نويس پاسکال مي خواند و طراحي وب سايت مي کرد. واقعا اهل کار و فعاليت و جنب و جوش بود و براي خودش هدف داشت

o       روز اول ثبت نام دانشگاه  زمانيکه او فکر مي کرد قبولي کنکور خوب است و به ارزويش رسيده ؛  يک جمله به او گفتم «پسرم نيويورک را ديده اي؟» او سکوت کرد و گرفت که من چه ميگويم

o       براي کنکور واقعا زحمت کشيد حتي در منزل کنکور را برايش شبيه سازي ميکرديم تا بداند چه درسي رابيشتر بها داده و بخواند

o       من به نظرم هوش خوبي داشت اما مهمتر از آن خواسته اش از زندگي مشخص بود و مسير خودش را تعيين کرده بود و ميدانست کجا بايد برسد و همين خواسته و آرمان او را موفق نمود

o       به نظر من بچه ها بايستي از همان اول هدفها و آرمانهايشان مشخص باشد و دنبال آن هدف بروند

         ازدواج کرده؟

         ميگه نه!

         شما قصد نداريد براي ديدنش برويد؟

         فعلا وضع مالي اجازه نميدهد. به لطف تلفن و اينترنت مدام ارتباط داريم

 

14 Responses to دانشجوي بورسيه تحصيل در آمريکا

  1. delzadeh says:

    نقش پدر وماردش بسیار پررنگ بوده در راهی که پسرشان در پیش گرفته. خودمونیم شانس هم بی‌تاثیر نبوده، هرچند جزئی! ممنون جالب بود.

  2. سید says:

    تفلی پسره.

  3. david says:

    به شخصه نسبت به این مطلب مشکوکم.چگونه من که دارای مدرک لیسانس از دانشگاه شرف با رتبه ی کشوری زیر 20 هستم برای بورس شدن هنوز با مشکل مواجهم.ان هم با پولی که در اینجا ادعا شده.لطفا جواب من رو بدهید تا اگر راهی هست که ما نمی شناسیم اقلا بدانیم.

  4. سي و سه پل says:

    در جواب david
    اول بحث آورده ام که : صحبت من و يکي از همکارانمان (بقول آخوندها العهده الراوي)
    ثانيا ايشان بعد ليسانس اقدام کرده ان
    ثالثا با شناختي که دارم ميتوانم بگويم راست ميگويندو بهيچوجه اهل اغراق نيستند

  5. masood says:

    برای فوق لیسانس از کجا بورس گرفت؟

  6. jaber says:

    با سلام و تبريك سال نو

    من به طور كاملا اتفاقي با سايت شما اشنا شدم و از قسمت خلاصه اي از كتاب هاي جالب خيلي خوشم اومد.
    اميدوارم بخش هاي جالبتري را اضافه كنيد.

    موفق باشيد

  7. reza says:

    salam man reza hastam 20 sale daneshjuye sale3 reshteye mohandesiye elekteronik az daneshgahe azade iran chan ta soal azatun daram:1-aya madrake daneshgahe azad ro dar amrica ghabul mikonand. 2-man chetor mitunam az daneshgahhaye usa baraye edameye tahsil dar master bursiyeye kamele tahsili begiram (scholarship)aya omidi begereftane bursiye hast va che sharayeti darad?
    سلام آقا رضا . اول نوشته آورده ام پسر همکارمان چنين گفته. من متاسفانه اطلاعات زيادي ندارم اما در هر شهري مراکزي جهت اين کارها هست که اگر جرات داريد ! ميتوانيد از آنان سئوال کنيد و به دامشان بيافتيد!

  8. گلشیفته says:

    گمشو پز داده بهت

  9. shakib says:

    i want to go to usa for knowledge how i can go

  10. پروشات says:

    سلام
    من دانشجوي كارشناسي تاريخ هستم.معدل كلم تا حالا 16 با چه شرايطي مي تونم واسه ارشد بورسيه شم.ضمن اين كه در حال نوشتن يه مقاله هم هستم.

  11. ليلا says:

    ببخشيد اين دوسستون اصفهاني نبودند؟ آخه اصفهاني ها محال راه درست موفقيت شان را به شخص ديگري نشان بدهند. در ضمن پسر ايشون نابغه كه نبوده رتبه زير 50 هم اگرداشته عمرا فرد براي ارشد بره خارج از كشور چون به اندازه كافي در داخل كشور موفق است و ديگر اينكه تا انجايي كه من اطلاع دارم كمترين مبلغ وديعه براي سربازي قبلن ها 15 ميليون بود كه حالا سند خونه با ارزش خيلي زياد شده حالا ايشون استثنا هستند و چرا بماند.

  12. pedram says:

    ba salam man 17 salame va dar daneshgahe americayi dar dubai dars mikhoonam va felan ghaste daram tafelam ro begiram ke age khoda bekhad be zoodi migiram
    man be do dalil ba dubai oomadam 1-baraye farar az sarbazi2-chon mikhastam beram be yek daneshgahe americayi behem goftan ke shansam bishtar mishe age inja ye term bardaram shansam baraye gereftane paziresh bishtar mishe darzemn darskhoon hastam o felan shagerd avalam
    hala soale man ine: man vaghean shansam bishtare ya na?
    2-shagerde aval boodan be adam komak mikone baraye paziresh ya na?

  13. pedram says:

    emaile man hast:;pedram.roshaeian@mymail.aud.edu agrar kasi mikhad darbareye tahsilat ba man mashverat kone

  14. سيروان says:

    كس خواهر و مادره همه ي شما ها ننه خيزه كوني دوروزن

پاسخی بگذارید

