Performance dashboard – داشبوردهاي ديجيتالي

 (متن اين نوشته بصورت Pdf  اينجا قرار دارد)

 مقدمه

 

در يک اتومبيل ابزارها و وسايلي مقابل چشم راننده تعبيه شده است که هر يک از آنها نمايانگر مقاديري است . بعنوان مثال علامتهاي روغن اتومبيل ؛ باتري ؛ سرعت ؛ حرارت و  سرعت دور موتور و …

 براي بررسي سلامت وسيله نقليه و وضعيتي و موقعيتي که داريم يک سري پارامترهايي که براي ما مهم هست  مشخص مي شود  در مرحله بعد مواردي که  امکان اندازه گيري آنها را داريم تعريف مي کنيم . مثلا براي ما مهم است که اگر دما بيشتر از 95 درجه شد علامت داده و عقربه را در ناحيه قرمز رنگ قرار دهد و براي دماي زير 50 درجه نيز با رنگ مثلا سفيد علامت دهد  بين اين دو مقدار براي ما مناسب است و ما آن را حالت نرمال مي ناميم

کنار اين ابزاري که وضعيت وسيله نقليه را نشان مي دهد ابزار ديگري نيز وجود دارد که فاصله ما را تا هدف و موقعيتي که داريم را مشخص مي کند

و نهايتا در کنار اينها وسايلي براي رانندگي کردن مانند دنده و ترمز و پدال گاز

اينها يک مثال جهت داشتن تصويري از مفهومي بنام «داشبوردهاي ديجيتالي » است . مشابه اتومبيل براي يک سازمان نيز مسائلي وجود دارد . بايستي از سلامت وضعيت سازمان از مسيري که پيموده و حالتي که هست مطمئن شد.

در اين نوشته مختصر به تعريف اين مورد پرداخته و مشخصا به يک نوع از داشبوردها با عنوان

«Performance Dashboard«  بيشتر توجه شده است

 

 

 

داشبوردهاي ديجيتالي –  digital dashboard

احتمالا با عناويني  مانند

Digital dashboard ,enterprise dashboard, executive dashboard, business dashboard, business intelligence dashboard, performance dashboard, balanced scorecard, KPI summary, data visualization,  

برخورد داشته ايد.

 استفاده از ابزارهايي با عناوين فوق  امر تازه اي نيست و سابقه آن را برخيها با ابزارهاي پشتيبان تصميم گيري يكسان دانسته و آن را به حدود  سال 1970 نسبت ميدهند . آنچه مسلم است  با تغيير تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات و امكان استفاده از ابزارهاي گرافيكي ، نحوه نمايش اطلاعات و نحوه گردآوري آنها ، تغييرات عمده اي يافته است . شكل ظاهري و خروجي قابل نمايش اين ابزارها زيباتر وگوياتر و جامعترشده و كاربري آنها نيز تغيير يافته است.

تعاريف متفاوتي براي هريك از موارد فوق ارائه شده است در برخي از تعاريف ابزارهاي فوق را صرفا يك وسيله اي جهت سنجش و ضعيت سازمان و تعيين فاصله سازمان از اهداف استراتژيك تعيين شده دانسته اند . در برخي از تعاريف اين ابزار را نمايانگر سلامتي سازمان دانسته و با مشخص نمودن رنگهايي سعي در ارائه تصويري بصري و گويا از سازمان داشته اند. در اين نمودارها ،‌زمانيكه سازمان به شاخصهاي تعيين شده  دسترسي يافته است از رنگ سبز و براي وضعيتهايي كه بايستي توجه خاصي اعمال شده وعمليات اصلاحي  اجرا گردد از رنگ زرد و براي وضعيتهاي بحراني از رنگ قرمز استفاده شده است.

در برخي موارد اين ابزار را صرفا يك ابزار براي سطوح عالي مديريت ندانسته و بسته به نقش هر كاربر در سازمان و نياز او جهت انجام وظايف ، اطلاعات مورد نياز وي دسته بندي شده و بصورتي كاملا ساده و با كاربري راحت و گويا و در محيطي گرافيكي در اختيار وي قرار گرفته است .

در اكثر موارد عموما  ابتدا يك سري نمودارهايي كه وضعيت سازمان را خلاصه وار و در يك منظر كلي نمايش ميدهد نمايانده شده و بسته به تمايل كاربر، امكان  مشاهده اطلاعات جزئي تر نيز براي اطلاعات نمايش داده شده است وجود خواهد داشت.

نرم افزارهايي که امروزه وجود دارند ممکن است هر يک به بخشي از اين امر پرداخته باشند اکثر مواقع اين نرم افزارها صرفا يک سري صفحات گرافيکي بسيار شکيل تهيه و در اختيار کاربر قرار مي دهند بي آنکه واقعا تمام نياز سازمان را در نظر گرفته باشند. گاها اين ابزارها در حد همان نمايش بخشي از  اطلاعات سازمان بسنده کرده و ابزار و امکانات ديگري در اختيار کاربر قرار نمي دهند . با وجود مفيد بودن اينگونه ابزارها ؛ بديهي است که نتيجه حاصل کاملا مطلوب کاربر نبوده و نهايتا کاربر براي انجام برخي موارد ناچار بايستي به نرم افزارها و ابزار ديگري متوسل شود.

 

 

 

Performance dashboard

 

يکي از کاملترين داشبوردهايي که مطرح شده است با عنوان Performance dashboard مي باشد .

شايد پرداختن به توصيف مختصري از اين نوع داشبورد و بررسي بيشتر آن بتواند مفيد تر باشد.

 Performance dashboard (براي اختصار PD) :

يك PD ميتواند گسترده تر و وسيع تر  از يك صفحه نمايش با گرافيكهاي زيبا و دكوري در آن باشد . اين نوع داشبوردها در واقع يك business information system تكامل يافته اي هستند كه بر اساس هوشمندي تجاري و يكپارچگي اطلاعاتي بنيان نهاده شده اند. PD  بسيار متفاوت تر از يك داشبورد معمولي و يا كارتهاي متوازن است. اينها مكانيسم نمايشي بصري است كه با روش كاربر پسند اطلاعات  را  در اختيار كاربر ميگذارد .

PD را نميتوان  تنها يک ابزار نمايشي کاربر پسند که اطلاعات مورد نياز وي را گردآوري کرده و در محيطي ساده نمايش ميدهد ناميد ؛ بلکه علاوه بر مورد فوق در اين ابزار سعي شده است اطلاعات وapplication  ها و دستورالعملهايي که مورد نياز کاربر هست يکجا گردآوري شده و در اختيار او قرار داده شود

 

 

 

عموما ممکن است عناوين متفاوتي براي توصيف  PD بکار برده شود عناويني مانند:

portal, BI tool, dashboards, scorecards, analytical application

براي تعريف PD  استفاده مي گردد . هريک از اينها سعي در  توصيف اين عبارت داشته اند اما به تنهايي عبارت PD  را معني نمي کنند. توصيف کامل آن بصورت زير ميتواند بيان شود:

 

A performance dashboard is a multilayered application built on a business intelligence and data integration infrastructure that enables organizations to measure, monitor, and manage business performance more effectively.

 

 

همانگونه که از اين تعريف استنباط مي شود PD  بسيار بيشتر از يک صفحه نمايش گرافيکي است . بعبارت ديگر PD  يک سيستم اطلاعاتي جامعي است که سازمان را براي بهينه نمودن Performance  و دستيابي به اهداف استراتژيک کمک و ياري مي رساند.

با وجود تعاريف متفاوتي که براي PD  وجود دارد در سه چيز 3 تايي(three threes)  مشترکند :

 

  1. 3 نوع Application :

 

هر PD  شامل اين سه Application  ي که بهم متصل شده اند هست :

·        a monitoring application

·        an analysis application

·        a management application

هر يک از اينها مجموعه اي از فانکشناليتي ها را خواهند داشت.

 

  1. 3 لايه :

 

شايد عمده ترين تفاوت امکانات PD ها با ساير داشبوردها و مفاهيم در اين است که اين نوع داشبوردها شامل نمايي از سه لايه از اطلاعات هستند:

·        a monitoring layer

·        an analysis layer

·        a detailed information layer

 

 هر يک از اين لايه ها به ترتيب اطلاعات جزئي تربيشتري را بيان مي کنند به نحوي که کاربر را در درک بهتر مشکل ياري مي نمايد

 

  1. 3 نوع :

 

آخرين مورد که بايد در مورد PD  بايد به آن توجه نمود اين است که سه نوع  گروه و نوع  دسته بندي اصلي وجود دارد :

·        Operational

·        Tactical

·        Strategic

 

عنوان سه چيز سه تايي (three threes)   روشي ميان بر براي بخاطر سپردن امکانات اصلي و اساسي PD  براي زماني است که قصد ارزيابي محصولات تجاري از اين نوع را داريد

 

 

mohandes

 

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: